CAVS

Suomen Puolustusvoimat lunastaa lisää Patria 6x6 -ajoneuvoja lisähankintavarauksesta, joka sisältyy jo aiemmin allekirjoitettuun sarjasopimukseen. Kesällä 2023 Patria ja Puolustusvoimien logistiikkalaitos allekirjoittivat sopimuksen 91 panssaroidusta miehistönkuljetusajoneuvosta varusteineen. Hankintasopimukseen sisältyi lisähankintavaraus 70 ajoneuvolle, josta Puolustusvoimat lunasti vuodenvaihteessa 2023–2024 41 ja nyt 29 ajoneuvoa lisää. Tilatut ajoneuvot tullaan toimittamaan vuoden 2025 loppuun mennessä.

”Kotimaan koko lisähankintavarauksen lunastaminen on Patrialle sekä valtioiden väliselle CAVS-yhteishankkeelle merkittävä asia. Hanketta on saatu vietyä nopeasti eteenpäin Patrian ja hankkeeseen osallistuvien valtioiden välisellä erinomaisella yhteistyöllä. Yhteishanke mahdollistaa ajoneuvojen kehityksen sekä elinkaarituen kustannustehokkuuden, nopeat hankinnat sekä kaluston yhteensopivuuden vahvistaen puolustusyhteistyötä Euroopassa”, kommentoi Patrian Suomen toiminnoista vastaava Jussi Järvinen

Hankinta on osa valtioiden välistä CAVS (Common Armoured Vehicle System) -yhteishanketta, jossa ovat Suomen lisäksi mukana Latvia, Ruotsi ja Saksa. Yhteishankkeen tutkimus- ja kehityssopimus allekirjoitettiin vuoden 2020 lopulla ja kolmessa vuodessa on saatu käynnistettyä toimitukset kolmeen maahan.

Mediatiedustelut ja lisätietoja:

Jussi Järvinen, Executive Vice President, Finland-divisioona, Patria, puh. 040 869 66 25 [email protected]

[email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan elinkaarentukipalvelujen sekä teknologiaratkaisujen ja lentokoulutuksen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluja ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla ensisijainen kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Patrialla on toimipisteitä Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Patria työllistää yli 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden. www.patriagroup.com