Patria-6x6

Suomi ja Latvia ovat yhdessä Patrian kanssa allekirjoittaneet tutkimus- ja kehityssopimuksen yhteisen panssariajoneuvojärjestelmän kehittämisestä. Maat allekirjoittivat aikaisemmin keväällä yhteisen teknisen järjestelyasiakirjan, ja tämä sopimus on yhteishankkeen seuraava askel.

Tutkimus- ja kehityssopimuksen tarkoituksena on kehittää maiden vaatimusten mukaisesti yhteinen panssariajoneuvojärjestelmä, joka perustuu Patria 6x6 -ajoneuvoalustalle. Sopimus mahdollistaa myös muiden ajoneuvoversioiden ja järjestelmäominaisuuksien tuotekehityksen myöhemmin.

Suomen ja Latvian yhteinen tutkimus- ja kehitysorganisaatio ohjaa ja valvoo kehitystyötä, jossa Suomi toimii johtomaana.

”Tämä on meille loistava mahdollisuus, ja olemme vakuuttuneita siitä, että tämä ohjelma on hyödyllinen kaikille osapuolille. Tämä on uniikki monikansallinen yhteistyö, joka on rakennettu tunnistettujen yhteisten hyötyjen näkökulmista koko järjestelmän elinkaarelle. Olemme ylpeitä siitä, että saamme tuoda erikoisosaamisemme mukaan tähän yhteiseen tuotekehitysohjelmaan. Osallistujamaat saavat erittäin kustannustehokkaan ratkaisun, joka varmasti kiinnostaa myös muita maita, jotka haluavat lisätä puolustusvoimiensa liikkuvuutta”, toteaa Patrian Land-liiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Järvinen.

Patria lanseerasi 6x6-ajoneuvonsa Eurosatoryssa vuonna 2018. Patria 6x6 -ajoneuvo yhdistää kaikki Patrian XA- ja AMV-ajoneuvojen parhaat ominaisuudet. Se on yksinkertaistettu, luotettava ja suunniteltu täyttämään asiakkaiden vaatimukset. Ajoneuvon huippuluokan maastoliikkuvuuden takaavat tehokas voimapaketti ja Patria AMV -ajoneuvosta tuttu erillisjousitus. Siinä on hyvin tilaa miehistölle, ja ajoneuvoa on helppo ajaa sekä käyttäjäkoulutus on yksinkertaista. Luotettavuutta korostaa ajoneuvossa käytettävien kaupallisten komponenttien laaja määrä. Kaupalliset komponentit, pitkä käyttöikä ja helppo huolto tekevät ajoneuvosta erittäin kustannustehokkaan koko elinkaaren ajaksi.

Patrian Land-liiketoimintayksikön keskeistä osaamista ovat panssaroidut pyörillä varustetut ajoneuvot, kanaatinjärjestelmät ja niihin liittyvät elinkaaritukipalvelut. Liiketoimintayksikkö työllistää 230 henkilöä Hämeenlinnassa ja Tampereella.

Lisätietoja: liiketoimintajohtaja Jussi Järvinen, puh. 040 869 6625, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, lentokoulutuksen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Belgiassa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa ja Espanjassa. Konsernissa toimii 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % norjalaisesta Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.