Patria 6x6 to Latvian National Armed Forces

5. elokuuta 2024 Defence Partnership Latvia, Patrian enemmistöomistama yhteisyritys, luovutti ensimmäisen Latviassa valmistetun panssaroidun Patria 6x6 -ajoneuvon Latvian puolustusvoimille Ādažin sotilastukikohdassa järjestetyssä tilaisuudessa.
Latvian puolustusministeriö tilasi Patrialta vuonna 2021 yli 200 panssaroitua Patria 6x6 -ajoneuvoa toimitettavaksi vuoteen 2029 mennessä. Tämä yhteistyösopimus vahvistaa Latvian puolustusvoimien taistelukykyä sekä edistää Latvian puolustusteknologista ja teollista perustaa.

Patria 6x6 hand over ceremony
Kuvassa Defence Partnership Latvian ja Patria Latvian hallituksen puheenjohtaja Uģis Romanovs, Latvian puolustusministeri Andris Sprūds ja kansalliskaartin väliaikainen komentaja eversti Gunārs Vizulis.

Tapahtumaan osallistuivat Latvian tasavallan puolustusministeri Andris Sprūds, Defence Partnership Latvian ja Patria Latvian hallituksen puheenjohtaja Uģis Romanovs ja kansalliskaartin väliaikainen komentaja eversti Gunārs Vizulis

"Viimeisen neljän vuoden aikana Latvia on osallistunut monikansalliseen yhteiseen Common Armoured Vehicle System (CAVS) -hankkeeseen. Nyt olemme saavuttaneet hankkeen merkittävimmän virstanpylvään – ensimmäisen Latviassa paikallisesti valmistetun panssaroidun ajoneuvon toimituksen Latvian puolustusvoimille (NAF). Valmieran tuotantolaitoksen avauduttua toukokuussa keskitymme Latvian panssaroitujen ajoneuvojen tilaukseen, mutta työskentelemme myös aktiivisesti muiden NAF:n kyvykkyyden kehittämishankkeiden parissa vahvistaen näin sekä Latvian puolustusvoimien taistelukykyä että Latvian teollisuutta ja taloutta kokonaisuutena," toteaa Uģis Romanovs, Defence Partnership Latvian ja Patria Latvian hallituksen puheenjohtaja.

Toukokuun lopussa Latvian Valmierassa avattiin panssaroitujen ajoneuvojen tuotantolaitos, jossa on suunniteltu valmistettavan noin kolmekymmentä panssaroitua Patria 6x6 -ajoneuvoa vuosittain. Valmieran Patria 6x6 -ajoneuvojen tehdas on ensimmäinen ja tällä hetkellä ainoa Baltiassa.

Patria 6x6 -ajoneuvo valittiin alustaksi monikansallisessa CAVS-yhteishankkeessa, johon jo nyt osallistuvat Suomi, Latvia, Ruotsi ja Saksa. CAVS-hankkeeseen liittyvät Patria 6x6 -toimitukset ovat käynnissä Latvian lisäksi myös Suomeen ja Ruotsiin, ja ajoneuvot ovat jo operatiivisessa käytössä. Patria on saanut tilauksia lähes 700:sta Patria 6x6 -ajoneuvosta, joista noin 200 on jo toimitettu. Hanke on avoin myös muille Euroopan maille, joilla on samankaltaiset vaatimukset muiden osallistuvien maiden hyväksynnällä.

Mediatiedustelut ja lisätietoja:
Sirje Ahvenlampi-Hyvönen, Patrian viestintäjohtaja
puh. +358 50 557 3822, [email protected]

Jukka Holkeri, Executive Vice President, Global-divisioona, Patria,
puh. +358 40 869 2008, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan elinkaarentukipalvelujen sekä teknologiaratkaisujen ja lentokoulutuksen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluja ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla ensisijainen kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Patrialla on toimipisteitä Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Patria työllistää yli 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.

www.patriagroup.com/patria-in-latvia