Armoured Mortar Variant

Patria ja Rheinmetall esittelevät prototyypin panssaroidusta Boxer-kranaatinheitinvariantista ensimmäistä kertaa Defence Vehicle Dynamics (DVD2024) -messuilla 18.9.2024 Millbrookissa, Bedfordshiressä, Isossa-Britanniassa. Tämä uraauurtava yhteistyö on virstanpylväs Britannian armeijalle kehitetyssä panssaroidussa kranaatinheitinvariantissa, yhdistäen molempien yritysten innovatiiviset kyvyt.

Uusi panssaroitu kranaatinheitinvariantti on suunniteltu tehostamaan toimintaa taistelukentällä sisältäen huipputeknisen Patria NEMO 120 mm:n tornillisen kranaatinheitinjärjestelmän, joka on integroitu Boxerin erittäin liikkuvaan ja suojattuun ajoneuvoalustaan. Tämä yhdistelmä on osoitus Patrian ja Rheinmetallin sitoutumisesta tarjota huippuluokan ratkaisuja nykyaikaisille asevoimille.

Keskeiset ominaisuudet

• Suuri tulinopeus: 120 mm:n kranaatinheitinjärjestelmä voi saavuttaa enimmäistulinopeuden kymmenen laukausta minuutissa tarjoten nopeaa ja jatkuvaa tulivoimaa taistelutilanteissa.
  • Alustan suoma liikkuvuus: Tämä ominaisuus mahdollistaa ajoneuvosta ampumisen liikkuessa, mikä vähentää merkittävästi vastatykistötulen riskiä ja parantaa operatiivista joustavuutta.
  • Suora ja epäsuora tuli: Toisin kuin tavanomaiset kranaatinheitinjärjestelmät, jotka tarjoavat vain epäsuoraa tulta, järjestelmä pystyy sekä suoriin että epäsuoriin tulitehtäviin lisäten sen monipuolisuutta ja tehokkuutta erilaisissa taisteluskenaarioissa.
  • Useiden laukausten samanaikainen osuma (MRSI): Järjestelmä voi toimittaa jopa viisi laukausta osumaan kohteeseen samanaikaisesti sekä yllättää vihollisasemat täydellisesti maksimoiden vaikutuksen. MRSI voidaan myös koordinoida useiden alustojen välillä tulivoiman lisäämiseksi.
  • Laajennettu kantama: Kranaatinheitinjärjestelmä voi osua kohteisiin jopa 10 kilometrin päästä, tarjoten tukea etulinjan joukoille turvallisesta sijainnista.
  • Korkea suojaustaso: Kkranaatinheitinjärjestelmä mahdollistaa käyttäjien suojaamisen ajoneuvon sisällä parantaen miehistön selviytymiskykyä ja turvallisuutta vihamielisissä ympäristöissä samalla vahvistaen armeijan pelotetta.

“Olemme innoissamme tämän innovatiivisen panssaroidun kranaatinheitinvariantin esittämisestä DVD2024-messuilla,” sanoo Rebecca Richards, Rheinmetall Vehicle Systems Internationalin varatoimitusjohtaja. “Yhteistyö Patrian kanssa korostaa yhteistä sitoutumistamme edistää sotilasteknologiaa tarjoten Ison-Britannian asevoimille parasta mahdollista varustusta.”

Patrian Euroopan markkina-alueen johtaja Hugo Vanbockryck lisää: “Panssaroitu kranaatinheitinvariantti edustaa merkittävää edistysaskelta taistelukentän kyvykkyyksissä. Olemme ylpeitä voidessamme tarjota tämän huipputeknisen ratkaisun asiakkaillemme yhteistyössä Rheinmetallin kanssa.”

DVD2024-tapahtumassa 18.9.2024 esitellään uusinta puolustusteknologiassa. Patria ja Rheinmetall toivottavat kävijät tervetulleiksi tutustumaan osastoihinsa ja uuteen kranaatinheitinvarianttiin sekä muihin innovatiivisiin ratkaisuihin.

Hugo Vanbockryck, Senior Vice President, Market Area Europe, Patria,
Puh. +32 471 98 91 01, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, teknologiaratkaisujen ja lentokoulutuksen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Patrialla on toimipisteitä Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Konsernissa toimii yli 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.