Patria CRAWLR

Patria ostaa kyberliiketoimintaansa liittyvän avointen lähteiden tiedonkeruuseen liittyvän tuotteen ja liiketoiminnan WithSecurelta. Kaupan myötä Patria avaa toimipisteen Oulussa ja 10 nyt liiketoiminta-alueella työskentelevää WithSecuren asiantuntijaa siirtyy Patrian palvelukseen. Osapuolet eivät julkista yritysoston arvoa.

Patria suunnittelee jatkavansa hankittavan tuotteen kehittämistä osana Battlefield and critical systems -tuoteperhettään. Tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa avointen lähteiden tiedonkeräämiseen ja analysointiin kehitetty järjestelmä Patria CRAWLR.

“Patrian kasvustrategian toteuttaminen vaatii merkittävää panostusta tuotekehitykseen, osaamiseen ja palveluihin. Patrian tarjoomaa sen kyberliiketoiminnan ratkaisuissa ja palveluissa kehitetään jatkuvasti. Toimintavarmuus ja tietoturva kaikissa olosuhteissa ovat erityisen keskeisiä asioita, kun tehdään tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmiä turvallisuuskriittisille asiakkaille”, sanoo Patrian Suomen toiminnoista vastaava Jussi Järvinen.

”Oulussa puolestaan on merkittävä puolustusalan keskittymä ja tarvittavaa insinööriosaamista. Laajentuminen Ouluun tarjoaa mahdollisuuden myös laajempaan osaajapohjaan Patrian nykyisiin ja tulevaisuuden tarpeisiin, missä Patria on ollut jo aiemmin läsnä konserninsa tytäryhtiön Senopin kautta”, Järvinen jatkaa.

Patria tekee paljon tutkimusta ja tuotekehitystä sodankäyntiin liittyvissä kyberteknologioissa. Patrian erikoisalaa ovat järjestelmät, joita turvallisuuskriittiset viranomaiset tarvitsevat operatiivisen toiminnan järjestämiseen.

Yrityskauppa on saanut Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) hyväksynnän. Kauppa ei vaikuta nykyisiin asiakassitoumuksiin, työsuhteisiin eikä muihin sitoumuksiin liiketoiminta-alueella. Liiketoiminta siirtyy Patrialle 1.10.2024.

Mediatiedustelut ja lisätietoja:

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen, Patrian viestintäjohtaja, puh. +358 50 557 3822, [email protected]

Jussi Järvinen, Executive Vice President, Finland-divisioona, Patria, puh. +358 40 869 6625, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, teknologiaratkaisujen ja lentokoulutuksen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Patrialla on toimipisteitä Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Konsernissa toimii yli 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden. www.patriagroup.com