Squadron 2020
Kuva: Suomen puolustusvoimat

Patria on allekirjoittanut sopimuksen Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen kanssa Laivue 2020 -hankkeen projektituen asiantuntijapalveluista. Palveluihin sisältyy muun muassa projektinjohdon, insinöörityön sekä muun asiantuntijatyön tukea.

”Patria on Puolustusvoimien strateginen kumppani, jolla on pitkä historia Merivoimien keskeisimpien taistelualusten peruskorjausprojekteissa. Patria on vastannut muun muassa Rauma- ja Hamina-luokan ohjusveneiden peruskorjauksista 2010–2020-luvuilla. Patrian laajaa integraatio-osaamista hyödynnetään nyt myös Pohjanmaa-luokan monitoimikorvettien uudisrakentamisen yhteydessä, joten läheinen yhteistyö Merivoimien kanssa tulee jatkumaan”, sanoo Patrian Merivoimien asiakkuudesta vastaava johtaja Veli-Pekka Heinonen.

Pohjanmaa-luokan alusten rakentaminen käynnistyi vuonna 2023 ja kokonaisuudessaan Laivue 2020 -hanke on valmis vuoteen 2029 mennessä. Sopimus projektin tukipalveluista on voimassa vuoden 2025 loppuun saakka, minkä jälkeen sen jatkumisesta vuoteen 2029 asti päätetään vuosittain erikseen Puolustusvoimien tarpeiden mukaan.

Mediatiedustelut ja lisätietoja:

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen, Patrian viestintäjohtaja, puh. +358 50 557 3822, [email protected]

Veli-Pekka Heinonen, SVP, Navy Business Area, Patria, puh.+358 40 181 2352, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan elinkaarentukipalvelujen sekä teknologiaratkaisujen ja lentokoulutuksen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluja ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla ensisijainen kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Patrialla on toimipisteitä Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Patria työllistää yli 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.